یه ایده عالی (فضـای سبـز سیـار!)

جمعه 2 فروردین 1392 05:54 ب.ظ
طبقه بندی:معماری و شهرسازی، طراحی، طراحی صنعتی، 

یک شرکت آمریکایی در اقدامی بسیار زیبا و خلاقانه پارک هایی را طراحی کرده که میتوان مانند یدک کش در انتهای خودرو نصب کرد و در هر کجا از طبیعت سبز در انتهای خودروی شخصی استفاده کرد!


گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


گروهی از شاهکار های گرافیکی - فتوشاپ

جمعه 2 فروردین 1392 05:33 ب.ظ
طبقه بندی:هنر و گرافیک، 



دو اِلمان پلاستیکی دراین چشم انداز شاخص هستند. دو علامت از همنوایی ژرف : یکی سقف منحنی سر پناه عبادت کنندگان و دیگری ، صلیب ترکیب شده با چشم انداز. این ارتباط ظریف و حساس ، فضایی با منظره کرانه دریاچه ایجاد می کند ، فضا و قابی خالی برای ترسیم نمایش کلیسایی کوچک! توالی سیال این فضا به برنامه و سلسله مراتب عبادی کلیسا اشاره دارد . دهلیز ، تعمیدگاه ، سالن کلیسا ، قربانگاه و محراب ادغام شده با دریاچه همگی ، بین سر پناه و صلیب واقع شده اند. فضای کلیسا و فضای طبیعت ! و این مکان با اِلمان های پلاستیکی طرح این عبادتگاه که دریچه ای است به منظره بی کران و بی حد و حصر چشم انداز طبیعت ، تعریف می شود. معماری معنوی این کلیسای کوچک ویژگی متعالی نامحدودی را به اجرا درمی آورد که عبادت ،تفکر و اندیشه در حضور خداوند، در طبیعت را به همراه دارد . کلیسا هنگامی که در میان کوه‌های احاطه کننده روستا نمایان می‌شود بر تمام عظمت و بزرگی کلیساهای جامع فایق می آید. درختان زمینه طرح اِلمان های متعلق به عبادتگاه هستند. عبادتگاهی که کاملاً شاخص است. از آن جایی که فضای عبادت مسأله ای فراگیر و جهانی است ذات معماری این عبادتگاه به هنگام لحظات تفکر و اندیشه و عبادت ، واقعیت حضور انسان روی زمین برخاسته از ذات بی نهایت اش را آهسته در ذهن ما القاء می‌کند ، از زبان سنت فرانسیس مقدس ، در فرمی که از طریق آن پیام مسیح را به انسان می رساند










ساده و شیک

کاملا کاربردی متناسب با موضوع پروژه


شهر اشتوتگارت در آلمان مرکز رسانه ای جدید و جالبی را که به عنوان کتابخانه شهر معرفی شده، افتتاح نموده است.
این کتابخانه با طراحی شگفت انگیز و زیبایش، محیطی پر از رنگ های طبیعی را برای کتاب ها و بازدید کنندگانش فراهم نموده است.













با تشکر از آقای مهندس
رضا مهیاری


معمار : گروه معماری شیردل و همکاران
مکان : جزیره کیش، ایران
تیم طراحی :
بهرام شیردل، بهرام مهربانی، احسان امانی، بهداد حیدری، سهیل قندیلی،
احسان عرب، علیرضا اسفندیاری، سولماز فرج الله پور، سولماز غلام حسینی،
حسین کچابی، فرناز شریفی، محسن تاج الدین، مسعود شیواری

برگزار کننده : شرکت بین المللی توسعه گردشگری پدیده شاندیز
مدیر پروژه : شرکت اثر بنا پارس
مساحت کلی : 860000 متر مربع
هتل و بخش مسکونی : 400000 متر مربع
تجاری : 300000 متر مربع
فرهنگی و ورزشی : 80000 متر مربع
پارکینگ : 80000 متر مربع
تاریخ : نوامبر 2012 – ژانویه 2013
طرح برنده جایزه اول در مسابقه طراحی جامع پدیده کیش، یک مکان تفریحی در جزیره کیش ایران، به ایجاد یک مکان فوق العاده و هیجان انگیز برای بهبود و
تعمیق تجربه یک سفر است و در ذهن هر بازدید کننده باقی می ماند و توسط گروه معماری شیردل و همکاران طراحی شده است.
ایده این گروه از پدیده، ، کنار هم گذاری، تعامل و توسعه از مفاهیم که در آن هر یک از دستاوردهای معماری و تاریخ معماری ایران وابسته است، می باشد.
پدیده کیش  از مهم ترین قطب های گردشگری در ایران و چهارمین قطب در خاورمیانه است که در قسمت جنوبی ایران واقع شده است. ونیاز به یک رویکرد
بسیار منطقی و خاص را ایجاب می نماید.
مقیاس فوق العاده ای از پروژه  و تنوع برنامه های داده شده به طراحی باعث می شود پروژه فراتر از رویه های عادی معماری و خواستار یک رویکرد شبیه به یک >شهر باشد.
بنابراین به عنوان گروه های مختلف مردم با ویژگی های خاص و ارزشمند از زندگی اجتماعی در محیط شهر، این پروژه در نظر دارد این قابلیت شهرنشینی را نیز در این مکان لحاظ نماید.
به عنوان یک مقصد برای سفر به جذاب ترین مکان توریستی در ایران، "پدیده کیش" در یک طرف متشکل از طیف انعطاف پذیر و گسترده >از حالات اجتماعی مربوط به اوقات فراغت و در سوی دیگر خاص مانند تجاری، ورزشی و ...  است.  مفاهیم اصیل تقویت شده، ایده طراحی را پشتیبانی می نماید که می تواند از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد : دیدگاه های فرهنگی و جغرافیایی>–  اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


با تشکر از خانم مهندس کوثر محمودوند



(جابر دانش ، عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی)


امروزه با گسترش شهرها و ظهور کلانشهرهای جدید و تراکم جمعیت در آنها، توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌های آن امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید که تقویت سیستم حمل و نقل همگانی از جمله سیستم ریلی، در همین راستا صورت می‌گیرد. در غالب کلانشهرها، شبکه بهم‌پیچیده خطوط ریلی، به جابجایی مسافران متعدد درون‌شهری مشغولند و انتقال افراد را در نقاط مختلف شهر تسهیل می‌کنند.
در شهر تهران نیز مدتی است این سیستم ریلی به یاری حل معضل ترافیک شهری پرداخته، سعی در کاهش آن در لایه‌های زیرین شهر را دارد. البته سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به حدود 110 سال قبل باز می گردد. در همین سال‌ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، با نام معروف ماشین دودی، ساخته شد. سرانجام در سال 1354، قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به تصویب رسید و در سال 1356 عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
اما فارغ از افت‌وخیزهای معمول در مسیر چنین طرح‌هایی، آنچه امروزه در فضاهای شهری از متروی تهران دیده می‌شود، انبوه مسافران آن، تابلوهای مرتبط با ورودی‌ها و ورودی ایستگاه‌های آنست که غالبا این ورودی‌ها با پله‌هایی چند، به ایستگاهی شامل فضاهای اداری، خدماتی و بعضا فرهنگی و نیز خطوط ریلی ختم می‌شوند. البته در برخی نقاط این مجموعه ایستگاهی بر روی زمین قرار گرفته و خطوط حمل‌و نقل نیز از تونل‌های زیرزمینی خارج شده است.
بطور مسلم، ایستگاه‌های مترو همچون سایر عناصر شهری در محیط اطراف خود به لحاظ کالبدی‌، فضایی و کارکردی تأثیرگذار است و در این راستا لازمست که با زمینه ‌محیطی ایستگاه پیوند یابد تا شاید بتواند در سیمای یک نشانه یا گره شهری ظاهر شود و یا در مواردی، رفتار، کارکرد و روحیه فضایی وسیعی را تعریف کند. این نوشتار در نگاهی گذرا به اوضاع بصری این ایستگاه‌ها، خصوصا ورودی ایستگاه‌های زیرزمینی و تاثیر آن در منظر شهری می‌پردازد.
نگاهی به جلوه بصری و ابعاد کارکردی ورودی‌های مختلف ایستگاه‌ها، بیانگر آشفتگی‌ها و معضلات متعددی است؛ سبک‌ها و فرم‌های متنوع و ناسازگار با محیط، ابعاد و تناسبات غیرمنطقی، تداخل با حریم پیاده و اخلال در ترافیک، عدم رعایت همجواری‌ها و ابعاد فرهنگی و کالبدی آن و ... از جمله این مشکلات است که بطور حتم بخشی از آن ناشی از سرعت ساخت و تعجیل در بهره‌برداری است و این مسأله در کارنامه مدیران شهری قابل تقدیر است، چه منافع چنین طرح‌هایی مستقیما متوجه اقشار مختلف جامعه خواهد بود. اما بطور حتم، بیان مشکلات مسیر طی شده، راهگشای بهسازی پروژه‌های آتی خواهد بود.

در ابتدای بحث باید اشاره داشت، آنچه در نگاه اول به ورودی‌های مختلف نمایان و قابل تأمل است، آنست که در طراحی و ساخت ورودی مختلف از فرم‌ها، سبک‌ها و مصالح متنوعی استفاده شده و ظاهرا در این موارد وحدت رویه و سیاستگزاری مشخصی وجود نداشته است. البته طبیعی است که اشکال یکسان و یکدست چندان مورد قبول نیست، اما تنوع آن نیز باید دارای ضابطه و معیاری باشد که در موارد مذکور این‌گونه نیست. ذیلا تصاویر برخی ایستگاه‌ها دیده می‌شود که تنوع سبک و فرم در آنها مشهود است:

تصویر1: ورودی ایستگاه تجریش (http://metro.tehran.ir)


تصویر2: ورودی ایستگاه سرسبز (http://metro.tehran.ir)

تصویر3: ورودی ایستگاه حسن‌آباد (http://fa.wikipedia.org)‌



تصویر4:ورودی ایستگاه شوش (http://fa.wikipedia.org)


نکته قابل توجه دیگر، ابعاد و تناسبات این ورودی‌ها در نقاط مختلف شهر است. آنچه در قالب موارد دیده می‌شود، آنست که ورودی‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های بزرگی هستند که چندان منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد. سوال مهم این است که آیا از این ورودی‌ها صرفا برای تردد افراد عادی و پیاده‌ها استفاده می‌شود و یا استفاده دیگری مثلا ورود و خروج ماشین‌الات و تجهیزات خاص نیز دارد؟ در غیر این‌صورت به رخ کشیدن این ورودی‌ها با این ابعاد و تناسبات چه دلیلی داشته است؟
اما مطلب مهم بعدی آن است که این ایستگاه‌ها غالبا با بافت و منظر و حتی ترافیک پیرامون تطابق چندانی ندارند که در این مورد نمونه‌های بسیاری قابل ذکر است. به عنوان نمونه قرارگیری ورودی میانه میدان در ایستگاه هفت تیر به گونه‌ای است که افراد برای تردد و استفاده از ایستگاه، به ناچار باید از حصار خیابان‌های اطراف میدان عبور کنند که در نوع خود خطرناک و معارض با اصول تردد سواره و پیاده در معابر شهری است. نمونه دیگر، ایستگاه‌های موجود در بافت قدیمی و باارزش شهر تهران است که چندان منطبق و سازگار با هویت تاریخی و فرهنگی پیرامون خویش نیست و اصولا تفاوت چندانی با ایستگاه‌های دیگر ندارد. مثال دیگر در این راستا، ایستگاه ولیعصر(عج) است که در آن نکات بسیاری قابل ذکر است.



تصویر 5و6: سایت میدان هفت‌تیر و ورودی میانه میدان(https://maps.google.com و http://metro.tehran.ir)

ابعاد و تناسبات طرح ورودی در ایستگاه ولیعصر(عج)، مخل منظر عمومی بنای فرهنگی این محدوده یعنی تئاتر شهر است که البته کمی توجه و حساسیت بیشتر می‌توانست لااقل این ایستگاه را در شمایلی انسانی‌تر و کوچک‌تر به نمایش بگذارد. هر چند جانمایی ورودی نیز می‌توانست به گونه‌ای باشد که ورودی مورد نظر در مجاورت بنای تئاتر شهر نباشد و در مکانی دیگر همچون گوشه شمال شرقی پارک تعبیه شود که در این‌صورت صرفا زحمت اندکی پیاده‌روی برای مسافران بوجود می‌آمد که در این گونه موارد امری معمول و ضروری است. هر چند این گونه مسیرهای طولانی نیز راه‌حل‌های دیگری در جهت بهینه‌سازی کاربری خواهد داشت که طراحی آن به عنوان گذر هنری و فرهنگی از جمله این راهکارهای مناسب و سازگار با بنای فرهنگی است.


تصویر7: ورودی ایستگاه ولیعصر(عج) (http://www.forum.98ia.com)

تصویر8: سایت تئاتر شهر و محوطه اطراف آن (https://maps.google.com)

اما نکته آخر و مهم آن است که به نظر می‌رسد تفکر حاکم بر طراحی ورودی ایستگاه‌های مترو در تهران، تفکر دروازه‌سازی است و با ایده‌ها و تجارب جهانی فاصله بسیاری دارد. در این راستا نگاهی به برخی ورودی‌های موفق، بیانگر آنست که این ورودی‌ها:
• لزوما دارای سرپناه و حفاظ عظیم‌الجثه در سطح پیاده‌روها نیستند، به گونه‌ای که در برخی موارد حتی سرپناهی نیز تعبیه نشده و صرفا پله‌های ورودی ایستگاه دیده می‌شود و یا در نمونه‌های دیگر ورودی ایستگاه هویت مستقلی نداشته، با ابنیه و عناصر ساختمانی اطراف، مثلا پله‌ها تلفیق شده است؛


تصویر9: ورودی ایستگاه پاتکو- فیلادلفیا (http://www.oldtrails.com)

تصویر 10: پاریس- ورودی ایستگاه لامارک (http://fa.wikipedia.org)

• دارای پیوند عمیقی با اطراف هستند و نهایتا باعث اغتشاش و آلودگی بصری سیما و منظر شهری بافت پیرامون خود نیستند. در نمونه زیر که طرح آن مشابه ورودی ایستگاه ولیعصر(عج) است، تفاوت ابعاد و نوع مصالح قابل تأمل و جالب است.




تصاویر 11تا 13: ایستگاه آباندن (فراستریتو): در این تصاویر، ورودی شیشه‌ای یکی از ایستگاه‌های زیرزمینی مترو دیده می‌شود که طراحی آن توسط نورمن فاستر صورت گرفته و به همین جهت "فراستریتو" نام گرفته است. لازم به ذکر است که بیشتر ایستگاه های جدید در شهر بیلبائو توسط نورمن فاستر و در سال 1995 طراحی شده است. در این ایستگاه، حفاظ شیشه‌ای منحنی به عنوان نماد جدید شناخته می‌شود. طراحی به گونه‌ای است که رویت عبور و مرور افراد و ورود نور روز را ممکن می‌سازد

 (http://www.bluffton.edu).



با تشکر از خانم مهندس کوثر محمودوند



Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!





Powered by WebGozar

Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!
Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!

نظرسنجی

  • دنبال چه مطالبی در مورد معماری هستی؟

Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!
Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!

Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Dedicated Hosting Free Page Rank Tool